Svátek má: Berta

Zprávy

Velikost textu:

DWN: Vojenské a ekonomické možnosti Ruska - Severomořská cesta

DWN: Vojenské a ekonomické možnosti Ruska - Severomořská cesta

Rusko posiluje Tichomořskou flotilu novými ledoborci, aby ze Severní námořní trasy učinilo tranzitní koridor, uvedl Deutsche Wirtschafts Nachrichten.

Ilustrační foto
11. srpna 2020 - 11:04

Kreml to dělá z ekonomických i vojenských důvodů. Projekt překoná propast mezi Tichým oceánem a zbytkem země, vysvětlilo německé vydání.

Rusko plánuje posílit svou Pacifickou flotilu pěti novými ledoborci, napsal Deutsche Wirtschafts Nachrichten. A to vše proto, aby se Severní námořní cesta změnila na tranzitní koridor. Pokud bude projekt úspěšný, bude to mít značný dopad na globální přepravu kontejnerů, poznamenaly noviny. Zájmy Moskvy však nejsou pouze ekonomické. Jde také o ochranu východní hranice země.

Kreml dlouhodobě soustřeďuje veškerou svou bezpečnostní politiku na „západní frontu“. Historicky se stalo, že ohrožení územní celistvosti státu pocházelo právě odtud, takže Moskva utratila spoustu peněz na rozvoj černomořské a pobaltské flotily. A i když možnost útoku Japonska, Spojených států nebo Číny z východního křídla není velká, ruské úřady to nechtějí riskovat a v tomto směru posilují svou flotilu, takže nikdo nemůže blokovat vstup lodí do Tichého oceánu.


V současné době má ruská Pacifická flotila 58 lodí a 20 ponorek. Jedná se o druhou největší ruskou flotilu z hlediska efektivity a velikosti. Aby však byla zachována jeho bojová účinnost, musí být neustále modernizována. Hlavní slabinou tohoto vojenského uskupení je navíc to, že je odříznuto od centra Ruska i od ostatních částí námořnictva. A to kvůli skutečnosti, že infrastruktura je v tomto regionu velmi špatně rozvinutá.

Existuje řada železničních projektů, ale budou dokončeny až v roce 2030. Přičemž horská oblast ztěžuje stavby. Proto Moskva propojí Tichomořskou flotilu se zbytkem země Severní námořní cestou. Ale v příštích 10–20 letech nebude pravděpodobně led na této trase tát natolik, že by bylo možné se po ní pohybovat, takže jsou nezbytné ledoborce.

Problém je v tom, že současné ruské jaderné ledoborce vyřadí z provozu v letech 2030–2035. Rusko proto plánuje výstavbu nových. Stavba však bude drahá a rozpočtové možnosti Kremlu jsou nyní omezeny obtížnou globální ekonomickou situací, nízkými cenami ropy a následky koronavirové pandemie.

Proto se Moskva bude snažit přilákat investory z jiných zemí tím, že bude rozvíjet mezinárodní lodní dopravu podél Severního moře. Podnikům, které jsou připraveny investovat, jsou slíbené daňové úlevy a vytvoření zóny volného obchodu. Moskva je přesvědčena, že i přes vysoké náklady stojí za to překlenout propast mezi Tichým oceánem a zbytkem země.

(kou, prvnizpravy.cz, deutsche-wirtschafts-nachrichten.de, foto: arch.)